Safari Kenya

Kun et år efter vi vendte hjem fra Mozambique, fik vi en gylden mulighed for at vende tilbage til Afrika. Denne gang kunne det kombineres med at besøge min gamle ven Lotte, som arbejdede i Nairobi, Kenya.

Vi boede hos hende, og tog derfra ud og så området, og på en længere safari tur til Masai Mara, Lake Nakuru, og Lake Baringo.

Det var en utrolig dejlig tur. Jeg tror at det var første gang jeg var i bushen for at se dyr, uden selv at køre. Det gav flere muligheder for at se og opleve naturen.

Nairobi - eller - Nairobbery - som de lokale kalder den, sagde mig ikke meget. Afrikansk storby, se dig godt for, lad være med gå nogen steder uden en lokal guide. Nej tak.

Vi var ude at se Karen Blixens museum. Lidt sjovt , som dansker, at se en hel bydel i Afrika, som var opkaldt efter hende - Karen - og en skønt beliggende bygning.
Lotte og Margit ved Blixen museum.

Selve safarien var fuld af oplevelser, også af de sædvanlige afrikanske som man næsten altid kommer ud for. Eksempelvis var vi på en af turene stødt på en usædvanlig flot hanløve, som vi kom helt tæt på. Vi slukkede motoren på bilen og nød synet i fulde drag, også fordi vi var de eneste der havde spottet den. Da vi var mætte og skulle derfra kunne bilen ikke starte. Ikke en lyd gav den. Vi holdt på en lille skråning, og forsøgte at få gang i den ved at kaste os frem og tilbage i takt. Der skete  ikke andet end at vi rullede hen så baghjulet stødte på en sten, og så kunne vi i hvert fald ikke komme videre.

Masaien, som vi havde med som guide, gravede ind under sædet og fandt en machete (lang kniv) frem og så sad vi ellers der og kiggede på løven som ikke var mere end tyve meter fra os. Vi talte ikke sammen, for vi var ikke interesseret i at påkalde os for meget opmærksomhed fra dyret, og der var heller ikke nogen der skulle ud og skubbe.

Efter et stykke tid fik vi øje på en anden safaribil, og det lykkedes os at få signaleret at de skulle komme hen til os. Heldigvis var det erfarne sydafrikanere, der hurtigt fangede situationen, og bakkede bagenden af deres bil hen til bagenden af vores og gav os et skub så vi kom igang igen.

Det viste sig senere at al den bumpen, som man får når man kører i bushen, havde slået kablerne til batteriet løse.
Vores løve

Vi var et selskab på fem turister. En englænder, en canadier, en polak og os to danskere. Vi havde to lokale guider fra kikuyo stammen og ind imellem en masai når vi var i deres områder. Jeg kan ca. 17 ord på swahili og dem brugte jeg flittigt. Det giver altid en god stemning og noget at grine af.
Margit ved vores bolig på turen.

Det var utroligt dejligt at være tilbage i bushen. Den velsmagende afrikanske mad, duften og stemningen. Underneden et billede som måske ikke siger så meget, men tilsæt lyden af hippoer i baggrunden, fuglekvidder fra utallige småfugle og duften fra bål og morgenmaden der er ved at blive tilberedt. Det er lidt småkoldt, men solen er ved at tage over. Du har sovet for lidt, men er fuldstændig ligeglad. Det er utroligt smukt.
Morgenmad i bushen

Vores tur omfattede også Lake Nakuro, med de store flokke af flamingoer, og Lake Baringo. Det sidste sted var vi ude i en båd for at se på bl.a. krokodiller. Da vores guide skubbede båden fra land trådte han på en af dem. Jeg har aldrig set en person komme så hurtigt op af vandet. Heldigvis havde han kun fået en lille rift under foden, sikkert fra ryggen af krokodillen, som iøvrigt også blev vældig forskrækket og kom væk i en fart.

Lake Nakuru

Vi havde to overnatninger i en masai landsby. De lokale sørgede for underholdning om aftenen bl.a. med deres berømte hoppen. De står på stedet og til akkompagnement at sang fra de øvrige hopper de højt op i luften. Jeg dummede mig og prøvede at hoppe ved siden af en af dem. Det var pinligt, men jeg kan skrive under på at de hopper højt.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

15.08 | 21:57

Det er nogle fantastiske flotte billeder. Jeg mindes da vi var i Kenya 2006, det var en oplevelse jeg aldrig glemmer. Mange hilsner Doris

10.08 | 10:10

Meget flotte fotos af en helt speciel natur, fuld af skønhed og vildskab.
Glæder mig til at høre om jeres tur

28.07 | 21:03

Denne fugl er en helt..... Ove, du har gengivet næsten fuldt ud dyrelivet incl. den fotograferende homo sapiens sapiens, male. Dog uden Mzee. K.h. Dorthe

28.07 | 01:29

Smukt og akavet - det er et super vildt billede